Sanoma Magazinesilla on ryhdittömän ruma tapa lähettää kestotilausjakson päättyessä ensin uuden tilausjakson lehti ja vasta sen jälkeen lasku, jossa kerrotaan, että uusi tilausjaksosi on alkanut. Rahastustemppu, jota esimerkiksi reilusti toimiva Yhtyneet Kuvalehdet ei ole ottanut käyttöön.

Siinä sitä saa asiakas sitten kiroilla, että ei tullut merkinneeksi etukäteen kalenteriin (jota ei ole tilausta tehdessään edes vielä hankkinut seuraavalle vuodelle), että milloin se tilaus pitää päättää, jos kyseinen lehti on alkanut vähitellen maistua marsunkuivikkeelta.

No - taas kerran ihan vain laskutustempusta suivaantuneena - päätin kuukausi sitten lopettaa erään lehden tilaamisen, vaikka olin jo saanut jakson ensimmäisen numeron. Mutta kuinkas kävikään.

Laskussa annettujen asiakaspalvelutietojen perusteella menin nettiin ja täytin tilauksen päättävän lomakkeen. Klik ja sillä selvä. Lasku silpuksi ja roskiin. Mutta parin viikon päästä saapuikin seuraava lehti ja huomautuslasku yllättäen määräaikaiseksi muuttuneesta tilauksesta.

Soitin asiakaspalveluun, jossa minulle kerrottiin, että - uskokaa tai älkää - vielä vuonna 2009 Sanoma Magazinen tilauksia ei voikaan päättää nettilomakkeella välittömästi, vaan että koska ensimmäinen lasku saapui uuden jakson alettua, pystyin netissä päättämään tilaukseni vasta helmikuusta 2010!

Toki asia oli kerrottu jollain pienellä präntillä lomakkeen lopussa, mutta kenelle tulee edes mieleen kiireessä tarkistaa, että kun klikkaat "päätä tilaus" niin pyyntö ei astu voimaan lähes 12 kuukauteen.

Kun Anja on jo edesmennyt, niin tule apuun J.J. Kasvi!!!

Puhelimessa toki lässytettiin, että mikäli tosiaan haluan päättää tilauksen välittömästi, minun tulee soittaa asiakaspalvelunumeroon (ei onnistu moneltakaan kuulo- tai puhevammaiselta eikä tätä kerrota laskussa) tai ihan oikeasti leikata lehdestä asiakaspalvelukuponki, täyttää se käsin, matkustaa jollain perhanan kuljetuspalvelulla ees taas kioskille ostamaan postimerkki ja käydä vielä postilaatikolla lähettämässä mokoma aatamin aikuinen lippu.

Antiikkista palvelua - eikä ainakaan esteetöntä! Pikemminkin keinottelua, jolla asiakas nakitetaan maksamaan vielä yksi vuosi.

Ajatelkaapa, miten helppoa ihminen olisi saada jatkamaan tilausta ajantasaisella tiedottamisella ja pienellä kannustuksella pakkomyynnin sijaan. Minusta ainakin olisi mukavampaa saada iloinen kirje, jossa kerrotaan etukäteen, että lehti X:n kestotilaukseni uusi jakso on alkamassa vaikkapa kuukauden päästä. Ja että kiitokseksi jatkuvasta asiakassuhteesta saan esimerkiksi valita uuden jakson kunniaksi yhden näytenumeron jostain kustantajan lehdestä, jota minulle ei vielä tule. Ei kovin suuri kustannus vuodessa per asiakas...

Oletettavasti jatkaisin kestotilaustani vanhaan tapaan ja saattaisin jopa innostua tilaamaan myös näytteeksi tilaamani lehden.

Tämän lisäksi netin asiakaspalvelussa tulisi pystyä hoitamaan KAIKKI tilaamiseen liittyvät asiat, näytenumeron valitsemisesta tilauksen välittömään päättämiseen. Saavutettavasti - vaikka käyttäisi esim. ruudunlukuohjelmia. Ei kovin paljon pyydetty tällä vuosituhannella.

Nyt meillä mietitään tämä viikonloppu, että pannaanko protestiksi poikki myös Hesari, kun ei tee mieli maksaa ala-arvoisesta palvelusta.