Keskiviikon Helsingin Sanomissa Helsingin Matkapalvelukeskuksen (HMPK) uusi operaattori TDC Song syytti kuljetuspalveluiden tuottajia alkuvuoden ongelmista. TDC Songin mukaan heidän järjestelmästään lähtenyt tieto ei ole välittynyt autojen kuljettajille. Henkilökohtaisesti uskon, että ongelmaan on ainakin kolme syytä.

 <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Ensimmäinen niistä on tuttu asiakkaille, joilla on ollut edellisen kokeilun aikana ns. henkilöauto-oikeus. Viime vuonna heidän tilauksensa välitettiin kuljetuspalvelukeskuksesta Helsingin Taksi-Datalle 5min ennen toivottua lähtöaikaa. Jos takseilla oli ruuhkaa, (esim. joka arkipäivä klo 16) eikä yksikään auto kuitannut tilausta, se vanheni 10 minuutissa ja poistui järjestelmästä. Asiakas seisoi odottamassa esim. viikko etukäteen tilaamaansa kyytiä autuaan tietämättömänä, ettei sellaista ollut edes tulossa. Kuljetuspalvelukeskuksen vastaus tilanteeseen oli aina sama: "välitimme pyynnön Taksi-Datalle emmekä voi seurata, mitä sille sen jälkeen tapahtuu".

 

Otin ongelman kahteen otteeseen esiin kuljetuspalveluiden asiakaspaneelissa. Viimeksi marraskuussa 2005. Arvasin, että kun palvelun tuottajiksi oli tulossa 1200 tavallista taksia invataksiyrittäjien lisäksi, ongelma laajenisi koskemaan suurempaa asiakasjoukkoa.

 

Epäilenkin, että yksi syy kuluneen viikon ongelmiin on juuri henkilöautotilausten vanhenemisessa. Mielestäni TDC Songin olisi pitänyt ottaa ongelma etukäteen huomioon ja luoda taksikeskuksen kanssa yhteinen järjestelmä, jossa tilauksen vanheneminen ei koske HMPK:n kautta tehtyjä tilauksia. On kohtuutonta olettaa, että jokaisella vaikeavammaisella olisi kännykkä tai edes kykyä soittaa ja uusia tilaus 10 minuutin välein. 

 

Sosiaaliviraston osalta ihmettelen sitä, ettei se ole vaatinut ongelmaan puuttumista aikoja sitten. Koska henkilöauto-oikeus oli vähemmistön etu, tällaisen "muka pienen" epäkohdan poistamiseen ei löytynyt kiinnostusta. Nyt ongelma koskee paljon suurempaa asiakasjoukkoa, kun tilauksia ohjautuu tavallisille takseille huomattavasti aiempaa enemmän.

 

Toinen syy siihen, että taksit eivät kuittaa HMPK:n tilauksia johtuu alennusmyynnistä ja "jullikoiden" pelosta. Transmationin aikana taksit saivat KPK:n kautta paljon ajoja, joissa asiakas ei koskaan saapunut. Osa oppikin karttamaan vammaiskuljetuksia. Nyt kun niistä vuodenvaihteen jälkeen maksetaan 6% vähemmän kuin normaalihintaisista kyydeistä, moni kuljettaja ilmoittaa, ettei kuittaa HMPK:n matkoja kuin hiljaisina aikoina. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan, että vammaisten työmatkat aamu-, ja iltapäiväruuhkissa hankaloituvat entisestään.

 

Kolmas syy matkojen kuittaamatta jättämiseen johtuu koulutuksen puutteesta. Vaikka sosiaalivirasto ilmoittaa kouluttaneensa myös kuljettajia, henkilöautotaksin käyttäjänä voin kertoa, että yksikään viimeisen kahden kuukauden aikana tapaamistani kuljettajista ei ole saanut minkäänlaista koulutusta muutokseen. He kertovat, että "lehden välissä tuli joku kirje", mutta että kukaan ei ole käytännössä neuvonut, miten esim. päätelaitteelta laskutetaan yhdistetty matka. He ovat myös täysin tietämättömiä siitä, että yhdistetyistä matkoista ei saa enää periä 2€:n omavastuuta.

 27954.jpg

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että yhdistelykokeilun jatkaminen Transmationin ongelmien jälkeen on osoitus rahan vallasta ja välinpitämättömyydestä vammaisten ihmisarvoa kohtaan. Sosiaalivirasto, joka väittää noudattavansa elämänkaariajattelua päätöksenteossa ei piittaa lainkaan siitä, että kokeilut ovat jo nyt tehneet esim. vammaisten nuorten liikkumisesta toivottoman hankalaa kahden kokonaisen vuoden ajan. Eikä loppua ole näkyvissä. Säälin opiskelijoita, jotka ovat yrittäneet hankkia koulutusta viime vuosina, ja nuoria liikuntavammaisia äitejä, joiden lapset odottavat taksia hikisinä toppapuvuissaan. Sekä vammaisia freelancereita, jotka myöhästyvät kokouksista ja istuvat niiden päätteeksi aina puolisen tuntia odottamassa pikakyytiä seuraavaan paikkaan.

 

Kaupungin toivomat säästöt olisi saatu aikaan valikoidulla yhdistämisellä. Koulukyydit ovat hyvä esimerkki toimivasta kimppakyydistä. Samaan tapaan olisi voitu kartoittaa ja yhdistellä esim. tietyssä kaupunginosassa asuvien vammaisten säännölliset matkat työkeskuksiin. Sekä matkat sellaisiin työpaikkoihin, joissa ei ole liukuvaa työaikaa. Itse olisin mielelläni käyttänyt kimppakyytiä myös jokaviikkoiseen harrastusmatkaan.

 

Sen sijaan ajatus eri-ikäisten, eri tavoin vammaisten, eläkeläisten, opiskelijoiden, työssäkäyvien ja perheellisten liikuntarajoitteisten ihmisten vapaa-ajan matkojen, kauppareissujen, asiointien ja vierailujen yhdistelemisestä on täysin järjetön. Viimeisen kahden vuoden ajan olen esim. joutunut tulemaan usein tyhjin käsin kotiin ennakkoon tilatulla paluukyydillä, jos en ole saanut ensimmäisestä rautakaupasta oikeanlaista kaiverrusterää. Vanhaan hyvään aikaan soitin taksikeskukseen ja tilasin välittömästi "oikean" pikamatkan (5-7min) toiseen kauppaan ja tarvittaessa vielä kolmanteen. Nyt tuulikaapissa seisoskelua tulee jokaisen vaihdon väliin vähintään 20-30min.

 

TDC Songin edustaja sanoi marraskuussa pidetyssä keskustelutilaisuudessa, ettei heillä ole suurena kansainvälisenä yrityksenä varaa epäonnistua HMPK:n operoinnissa. Nyt on jo selvää, että parantamista on ainakin iisalmelaisen teollisuushallin äänentoistossa, joka on niin surkeaa, että tilausten vastaanottajien puhe hukkuu omituiseen kaikuun. Asiakaspalvelijoiden hitaus taas on johtanut linjojen ruuhkautumiseen, vaikka murre muuten kuulostaakin leppoisalta. Ohjelmiston ongelmista kertoo se, että minulle tarjottiin tiistaina paluukyytiä, joka lähti 7min ennen perille saapumisaikaa, koska "kone nyt vaan antaa täältä sellaisen, eikä sitä voi muuttaa". Jäin myös ihmettelemään sitä, että palautepuhelimeen vastannut virkailija ehdotti minua tutustumaan HMPK:n nettisivuihin, jotka avataan vasta helmikuussa. Hän myös ilmoitti, ettei tilausta voi toistaiseksi tehdä s-postilla, vaikka samana aamuna minulle kyllä annettiin osoite s-postitilauksen tekemistä varten.

 

TDC Songin puolivuotta tai vuoden kestävät käynnistymisvaikeudet voivat näyttää sosiaaliviraston säästösuunnitelmissa lyhyeltä ajalta. Kun sen päälle lasketaan kaksi vuotta edellisen kokeilun kompurointia, liikkumishankaluudet alkavat jo vaikuttaa ruuhkavuosiaan elävien vammaisten työnsaantiin, opiskelumotivaatioon ja sosiaaliseen elämään. Kyseessä on iso takapakki tasa-arvokehityksessä ja sen hintaa maksetaan vielä pitkään.