Se julkaistiin sittenkin! Mielipiteeni, jonka Minde laittoi eilen blogiinsa luettavaksi kun olimme meilailleet molempia ärsyttäneestä jutusta. Sain jo kommentteja eiliseen postaukseen ja otan niitä mielelläni lisää. Tähän mennessä on ehdotettu, että jutun vammainen äiti olisi voinut mieluummin odottaa pankissa eikä kaupassa. Siitä olisi käynyt selvemmin ilmi, ettei paluumatkaa todellakaan voi aina tilata valmiiksi.

Lupaan tässä nyt muuten kirjallisesti, että jos minulle järjestetään elämäni ruuhkavuosiksi tarvitsemani inhimilliset kuljetuspalvelut elämänkaariajattelun mukaan, niin lupaan vastaavasti tyytyä tunnissa saatavaan pikamatkaan kun pääsen eläkkeelle. On aivan eri asia jättää tässä iässä spontaanit menot kokonaan väliin kuin vähentää niitä myöhemmin kun kokemuspohjaa on jo syntynyt.

Jos en esimerkiksi saa jutussa mainitsemastani taideliikkeestä kaikkea tarvitsemaani, niin en suinkaan halua palata ennakkoon tilatulla paluukyydillä tyhjin käsin kotiin vaan ottaa pikana matkan toiseen kauppaan. Tällähetkellä se tarkoittaa aina yli puolen tunnin odotusaikaa. Edes tällaista arkista kaikille ihmisille tuttua ongelmaa kuin kaupasta toiseen siirtymistä ei ole säännöissä ajateltu ollenkaan.

Päivän vinkkini kuljetuspalveluasiakkaille kuuluu, että kun annatte ehdottoman perilläoloajan, niin teidän ei tarvitse nousta autosta ennenkuin 10 minuuttia vaille sovitun saapumisajan. Olen tarkistanut asian asiakaspaneelin sihteeriltä. Jos teidät viedään perille puoli tuntia liian aikaisin, saatte sääntöjen mukaan istua 20 minuuttia lämpimässä autossa mittari päällä. Moni ei tätä tiedä ja nousee ulos palelemaan.

Ongelmia kuitenkin syntyy, kun tuota 10 minuutin aikarajaa ei huomioida reiteissä. Olin itse naistenpäivänä 8.3. 20 minuuttia liian aikaisin eduskunnassa ja olisin voinut pysäyttää koko reitin (2 muuta matkustajaa) 10 minuutiksi lisärakennuksen eteen. Jätin sen kuitenkin tekemättä, koska halusin päästää kanssamatkustajat jatkamaan matkaa. Mikäli olisin tarvinnut avustajaa päästäkseni sisään, olisin kyllä odottanut autossa ylimääräisen ajan.

Ja arvatkaa vaan, huvittaako maksaa puhelinkuluja siitä, että saan jätettyä palautetta tuosta 10 minuuttisesta? Vaikka tieto saattaisi hyvällä tuurilla johtaa yhdistelyohjelman tarkistamiseen.

Toivon, että 15.3. kuljetuspalveluun liitettävistä uusista kaupunginosista löytyy innokkaita aktivisteja rustaamaan palautteita. Se, että palaute on vähentynyt ei todellakaan johdu palvelun paranemisesta vaan silkasta väsymisestä.