Sen sijaan vaikeinta on ollut saada palveluiden tarjoajat ymmärtämään, ettei lomakohteen saavutettavuuden parantaminen ole vain luiskien tai invahuoneiden rakentamista. Että vammainen ei tarkoita samaa kuin pyörätuolilla liikkuva (n. 5% vammaisista).
Monet haasteellisissa ympäristöissä kuten vuorilla tai vanhoissa rakennuksissa sijaitsevat kohteet ilmoittavat saavutettavuudesta keskusteltaessa, että olosuhteet ovat pyörätuolilla liikkujille mahdottomat ja että siksi saavutettavuuden parantamishankkeet eivät koske/kiinnosta heitä.
Yhdellekään näistä mahdottomiksi itsensä luokitelluista ei ole tullut mieleen profiloitua esim. näkö- tai kuulovammaiset huomioivana kohteena. Hotellina, jossa kaihia potevan isoäidin on helppo lomailla ja suunnistaa lastenlasten kanssa uima-altaalta ravintolaan. Jossa ruokalistan saa puhumaan nappeja painamalla kuten useimmat nykyajan lastenkirjat. Tai jossa ruokahetkiä varten on akustisesti fiksut looshit, että ukkikin kuulee mistä keskustellaan.

Kommentit