184769.jpg

Olin tilannut tänään auton Keimolan länsipuolen Nesteelle klo 8.45. Käytän sitä vaihtopaikkana tullessani maalta kaupunkiin, koska huoltoasemalle pääsee sisään, jos/kun autot ovat myöhässä. Pitkän ajomatkan takia länsipuolen Nesteen tilaukset välitetään käsin autoille 15min ennen sovittua noutoaikaa. Siksi asiakas ei saa kännykkäänsä kuittausta, että auto on tulossa.

Klo 9.00 soitin HMPK:hon kysyäkseni, missä auto viipyy. Asia luvattiin selvittää, mutta minulle ei soitettu takaisin. Klo 9.10 soitin uudelleen ja asiaa luvattiin yhä selvittää. Klo 9.22 soitettiin, että autoa on haettu puoli tuntia, mutta kukaan ei ole kuitannut tilausta. Sanoin, että autoa olisi pitänyt etsiä puoli yhdeksästä saakka. Välittäjä pahoitteli, ettei pysty ollenkaan arvioimaan koska auton saisi.

Koska takseilla kestää ainakin 15 minuuttia päästä Nesteelle, totesin, etten jaksa enää odottaa, josko joku kuittaa kyydin vartin tai puolen tunnin päästä. Sanoin liftaavani asemalta eteenpäin ja niin myös tein.

Ystävällinen kaupparatsu otti minut, kassit ja koiran autoon ja pudotti meidät Pakilan Teboilille. Siinä vaiheessa en todellakaan soittanut HMPK:hon saadakseni 40 minuutin kuluttua ns. "pikamatkaa" vaan soitin suoraan Taksi-Dataan ja tilasin tavallisen taksin, joka tuli parissa minuutissa. Alkuperäisestä noutoajastani oli jo tunti.

Nykyinen voimassaoleva kuljetuspalvelusopimus on asiakkaiden kannalta niin surkea ylipitkien toimitus- ja matka-aikojen takia, että se ajaa vammaiset jopa liftaamaan tuntemattomien kyytiin. Vuonna 2002 Helsingissä tehtiin tammi-heinäkuussa 650 613 vammaispalvelulain mukaista matkaa, 2006 enää 363 861. Matkat ovat siis vähentyneet puoleen. Ainakin työnteko ja opiskelu ovat nykyisillä kuljetussäännöillä mahdottomia.

Lisäys 14.9.

Lukekaapa Kauran postaus samasta aiheesta. Tampereellakin on nimittäin siirrytty kuljetuspalveluun ja palvelun käyttäjät kertovat, että palvelujen tehostamisen (!!!) jälkeen ei voi enää luottaa, että pääsisi perille johonkin kelloaikaan. Tai edes lähelle.