Sellaisesta pikkujutusta kuin Länsimetrosta on hauska hypätä toisenlaiseen esimerkkiin hyvästä käytettävyydestä. Huomasin jo keväällä uutta puuteria ostaessani, että Lumenen pakkaukset ovat muuttuneet pyöreistä kurvikkaammiksi. Alitajuisesti olen ollut tosi tyytyväinen puuteriin asiaa sen kummemmin ajattelematta.

Luin myöhemmin jostain (mikä mieletön lähdeviite), että rantakiven muotoa jäljittelevällä pakkauksella on haluttu parantaa tuotteen käytettävyyttä. Ja totta tosiaan. Puuteri tulee nyt aina automaattisesti oikein päin käteen, sen avaaminen on helppoa ja mikä uskomattominta, se pysyy kädessä oikeassa asennossa, oli käyttäjä sitten oikea tai vasenkätinen (kuten allekirjoittanut).
1589600.jpg
Lumenella on oivallettu, että hyvä käytettävyys on ylellisyyttä ja ilahduttaa kaikkia. Kuka oikeasti haluaa aamuisin temppuilla hankalien ruokapakkausten lisäksi vielä meikkivälineidenkin kanssa? Kyseessä kun on lähes puolelle väestöstä päivittäin (jopa useita kertoja päivässä) käytössä oleva tuote.

Toivon, että pakkausta suunniteltaessa on konsultoitu heikkonäköisiä, jäykkäsormisia ja reumaa sairastavia tai että heitä otetaan jatkossa meikkituotteille avautuvien muotoilukilpailujen myötä mukaan suunnitteluprosessiin. Hankaluuksista syntyneet innovaatiot kun varmasti ilahduttavat kaikkia käyttäjiä.

Papukaijamerkki siitä, että helppokäyttöinen puuteri löytyy vielä taloudellisesti saavutettavalta tuotemerkiltä. Eikä tämä ole maksettu mainos :-)