Osallistuin lauantaina Dominante-kuoron vuosijuhliin. Täysin laulutaidottomana nautin kovasti kvarttettikilpailusta ja lukemattomista muista illan lauluesityksistä.

Meillä on ollut Prinssin kanssa tapana keksiä remontoidessa mitä omituisempia B-sanoja tuttuihin lauluihin. Vuosijuhlan innoittamana aloin miettiä, että onko vammaisuudesta olemassa yhtään laulua? Edes B-sanoilla? Vai onko aihe liian arka?

Runoista tulee heti mieleen Uuno Kailaan Pallokentällä vuodelta 1928.

"Näin: pallokentän laitaan
eräs rampa poikanen
oli seisahtunut alle
sen suuren lehmuksen.

Hän seisoi nurmikolla
nojas kainalosauvoihin
pelin tiimellystä katsoi
hän silmin kuumeisin..."

Ja kirjoista tietysti aikaisemminkin siteeraamani Joel Lehtosen Rakastunut rampa eli Sakris Kukkelman.

Mutta siihenkö ne jäävät?

259838.jpg

23.00 Runolista on täydentynyt hienosti. Kiitos Maria T. ja Pirkko J. Eli lisätään listalle Mirkka Rekolan runo, joka alkaa "Bussin ikkunasta näin kaksi sokeaa kun he kohtasivat kadunkulmassa..." (nimi minulle tuntematon), Lauri Pohjanpään "Kaksi sokeaa" ja Oiva Paloheimon "Ontuva Eriksson", jonka Tapio Rautavaara sävelsi lauluksi.

Jura Jukolalta tuli Heikki Asunnan runo Rampa:

Minä pakenen raajoin rammoin,
te kääpiöt, terve vaan!
Ivanauruni, kuollut ammoin,
on herännyt haudastaan.

Tulin laumahan kääpiöiden
minä kääpiö itsekin.
Tulin riemua ikävöiden
ja palavin sydämin.

Minä kestin hammasta purren,
kun ruoskitte kyttyrää,
ja kun ahdistettua surren
ei painunut yksikään pää.

Minä suutelin lyövää kättä
kuin elukka avuton.
Elin tyytyen, ymmärtämättä
mikä kamalin valhe on:

Tänä päivänä katse kiero
mua säälien katsoi päin.
Oli, niinkuin niljakas liero
ois kiertänyt sydäntäin.

Jätän joukkonne itsehurskaan!
Näin parasta rauhoittua:
Minä kainalosauvalla murskaan,
ken tohti sääliä mua!

Heikki Asunta 1929

Kiitos!