18426.jpg

Aikansa sankarivammaiset Frances O'Conner ja Martha Morris.

Suomessa hyväksytään jo ns. "sankarivammaiset"; huippu-urheilijat, menestyjät, älyköt, poliitikot ja kulttuuripersoonat. Kiinan reissulla huomasin, että siellä näytti olevan vallalla samantyyppinen kehitys. Maakunnat valitsevat vuosittain alueensa menestyvimmät vammaiset, jotka palkitaan ja joista kirjoitetaan. Samaan aikaan Kiina kuitenkin ratifioi vuonna -95 lain, jonka tarkoitus on estää perinnöllisiä sairauksia sairastavien ihmisten lisääntyminen. Kaksinaismoralismi kukkii siis iloisesti.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Sitä ihmettelen, että miksi taiteilijatkin jatkavat valitettavan usein tämän sankarivammaiskuvan vahvistamista. Kuvaamistapa kun vahvistaa entisestään käsitystä, että vammainen on näkyvä ihminen vasta kun hänellä on joku erityiskyky. Näin luodaan todellisuuksia, jotka eivät lopulta heijasta mitään ensisijaista todellisuutta.

18427.jpg

J.-J. Wallinheimo, Musta Pekka sätkynuket 2005. Materiaalina kirjonta ja CD-levy.

Tein Kiinan näyttelyä varten vammaisia sätkynukkeja, joiden vaatteita kuvittavat täydellisten perheiden kuvat Musta Pekka -pelistä. Kiinalaisessa nukketeatterissa on ollut tapana kohottaa kansallistunnetta esittämällä tarinoita keisareista, sankareista ja jumalhahmoista. Omat nukkeni ovat traditiosta poiketen antisankareita, vaivaisia. Mitä näkyvämpi vamma nukella on - sitä harvempi raaja liikkuu. Ja niinkuin arkielämässäkin, mitä harvempi raaja liikkuu - sitä enemmän narussa riittää nykijöitä.