Taideteollinen Korkeakoulu järjesti perjantaina 3.3. mielenkiintoisen co-design seminaarin tutkija, muotoilija Hannaliisa Hailahden johdolla.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Mieleeni jäi erityisesti ruotsalaisen tutkimusjohtaja Johan Redströmin esittelemä tyynypari, joka oli suunniteltu matkatyötä tekeville ja muista syistä läheisistään paljon erossa oleville ihmisille. Tyynyn avulla kaukana kotoa yöpyvä perheenjäsen pystyy lähettämään rakkailleen virtuaalisen halauksen.

 

Käytännössä mukaan otetun tyynyn halaaminen saa kotiin jätetyn tyynyn vaihtamaan väriä. Näin perheenjäsenet huomaavat, että nyt matkalainen ikävöi ja rutistaa tyynyä perheen sijaan. Vastaavasti kotiin jätettyä tyynyä voi halata takaisin. Tyynyjen tekniikkaa seminaarissa ei esitelty tarkemmin, mutta on helppo päätellä, että siihen liittyy kännyköille tyypillistä mobiilitekniikkaa.

 

Tampereen teknillisen korkeakoulun professori Jukka Vanhalan kommenttipuheenvuoro kosketti minua voimakkaasti koordinoimani apuvälinekilpailun vuoksi. Hän sanoi suunnilleen näin, että "…kaikki tarvittava tekniikka on jo olemassa. Vaikeinta on tietää, mitä ihmiset haluavat".

 

Seminaarin jälkeen löysin yllätyksekseni "jossain välissä luettavien kirjojen pinostani" Eero Hyvösen toimittaman kirjan Inhimillinen kone - konemainen ihminen (Yliopistopaino 2001). Samainen Jukka Vanhala on kirjoittanut siihen erittäin mielenkiintoisen luvun tietokoneesta ihmisen jatkeena. Postaan siitä varmasti lisää myöhemmin, mutta poimin nyt vain perustelun tarvekartoitukselle, jonka ajattelin laittaa tänne blogiin Unelmien Apuväline -kilpailun vuoksi.

 

Sivulla 135 Vanhala siteeraa amerikkalaista visionääri Bill Joyta: "…we can see Moore's law improvements out propably to 2030. What this means is that technology overshoots needs... the big challence is almost an industrial design challence".

 

Seminaarissa istuessani tajusin, että Unelmien apuväline -kilpailun tärkein anti apuvälinekehitykselle ei ole näyttelyllinen hauskoja teknologialla leikkiviä tuotteita vaan käyttäjien todellisten tarpeiden kartoittaminen ja välittäminen apuvälinealan toimijoille. Siksi haastan seuraavassa postauksessani kaikki vammaiset ja vammattomat lukijat miettimään niitä arkisia tarpeita, joihin eniten kokee tarvitsevansa apua, ratkaisua tai tukea.